Telecom market in Poland in 2023

In 2023, 143 operators offered mobile telecommunications services in Poland – surprised? The telecommunications market was dominated by the 4 largest telecommunications operators, accounting for 96.7% of the market, these are: Play (30.1%), Orange (26.6%), Plus (20.3%) and T-Mobile (19.7%). The remaining 139 operators had to share a market share of 3.3% (and none of them exceeded 1%), which means 1.7 million SIM cards for MVNOs.

The Telecom market and SIM card penetration

According to data from the Central Statistical Office, at the end of 2023, there were 36.7 million people living in Poland, and how many SIM cards were there? 52.4 million. This share of cards means a penetration of 137.8%, and there are almost 1.4 SIM cards per Pole on average. In addition, there are 7.7 million SIM cards in m2m (machine to machine) traffic on the market.

Penetracja rynku kartami SIM w latach 2019-2023

No Data Found

The chart above shows the change in SIM card market penetration in recent years, with a clear increase from 2019 to 2022 of almost 11 percentage points and some stabilization in the last year. And how has the number of SIM cards on the market changed during this time? It increased by 4 million to 54.4 million in 2023. The number of m2m cards also increased from 3.8 million in 2019 to 7.7 in 2023. It is clear that the telecommunications market in Poland is characterized by strong growth in the m2m area (in line with global trends).

Share of subscription post-paid and pre-paid services

The Polish telecommunications market is dominated by subscription services (so-called post-paid). Their market share increased even more after the implementation of the anti-terrorism act, which introduced mandatory registration of SIM cards. While before the entry into force of the SIM card registration obligation, the share of pre-paid services in the telecommunications market in Poland was close to half and oscillated around 43.2%, after the implementation of the provisions of the anti-terrorism act, the share of pre-paid services fell below 30% and in 2023 amounted to 25.9%. Recent years have shown an upward trend for subscription services, slowly approaching 3/4 of the share in the telecommunications market.

Udział usług abonamentowych i przedpłaconych na rynku w latach 2016-2023

No Data Found

Telecom market - operator participation

At the beginning of the entry, we presented the shares of individual operators based on the number of SIMs. The quantities are different based on the value of revenues. Here, virtual operators reduce their share to 2.1% (i.e. 1.2 percentage points less than in terms of quantity).

Udział operatorów w rynku w Polsce w 2023 roku w ujęciu ilościowym

No Data Found

Udział operatorów w rynku w Polsce w 2023 roku w ujęciu przychodowym

No Data Found

Wyraźnie widać, że w ujęciu przychodowym zmienia się również kolejność operatorów pod względem udziału w rynku: Orange, Plus, T-Mobile oraz Play przed pozostałymi operatorami (MVNO). W ten sposób Play z 1. miejsca w ujęciu ilościowym, przesuwa się na 4. miejsce udziału w rynku w ujęciu przychodowym.

Średni przychód na użytkownika

Jednym z najważniejszych wskaźników obserwowanych na rynkach telekomunikacyjnych jest średni miesięczny przychód na użytkownika (tzw. ARPU – average revenue per user). Polska już od kilku lat zajmuje ostatnie miejsce pod względem ARPU w krajach Unii Europejskiej, co oznacza, że w Polsce płacimy najmniej za usługi telekomunikacyjne wśród wszystkich krajów Wspólnoty.

Średni miesięczny przychód na użytkownika (ARPU) w latach 2016-2023

No Data Found

Patrząc na ARPU z perspektywny lat 2016-2023 w wartościach nominalnych (czyli bez uwzględnienia inflacji) obserwujemy wyraźny trend spadkowy średniego miesięcznego przychodu na użytkownika do 2019 roku i dynamiczny wzrost od 2019 roku. Jednak należy zwrócić uwagę, że ciężko porównywać wartość 26,30 zł z 2016 roku z wartością 24,20 zł w 2023 roku. Rodzi się też pytanie, czy zmiana ceny między 2022, a 2023 rokiem o 90 groszy, jest w stanie zrekompensować 11,4% inflacji?

Średni miesięczny przychód na użytkownika (ARPU) w latach 2016-2023 z uwzględnieniem inflacji

No Data Found

Powyższy wykres przedstawia średni miesięczny przychód na użytkownika (ARPU) w latach 2016-2023, zarówno w wartościach nominalnych (bez uwzględnienia inflacji), jak i skorygowanych o inflację według danych GUS. O ile wartości do 2019 roku, zarówno nominalne jak i skorygowane, wykazują trend spadkowy, wartości średniego miesięcznego przychodu na użytkownika to wartości nominalne wykazują ogólny trend wzrostowy od 2019 roku, osiągając wartość 24,2 zł w 2023 roku. Po uwzględnieniu inflacji, rzeczywista wartość ARPU wykazuje trend spadkowy, co wskazuje na deprecjację siły nabywczej pieniądza. A to oznacza, że wzrosty wartości nominalnej ARPU w ostatnich latach są za niskie, żeby doprowadzić do realnego wzrostu średniego przychodu na użytkownika.

Analizę opracowaliśmy w oparciu o raporty o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce za lata: 2019, 2020 oraz 2023.